روش اجرای بلوک سیمانی لیکا و بلوک سیمانی سبک یکسان می باشد؛در زیر می‌خواهیم به طور کامل پیرامون روش دیوار چینی به کمک بلوک سیمانی لیکا را توضیح دهیم. قبل از هر موضوعی در جدول زیر ۴  نوع از موارد مصرف بلوک های سیمانی را آورده ایم.

محل استفاده

ابعاد

داخل ساختمان و تیغه بین اتاق

بلوک سبک

۱۰*۲۰*۴۰

دیوار پیرامون ساختمان

بلوک سبک

۱۵*۲۰*۴۰

دیوار دور پشت بام و اتاقک اسنسور 

بلوک سبک

۲۰*۲۰*۴۰

دیوار تیغه و سرویس و انباری

بلوک سبک

۷*۲۰*۴۰

 پس از مشاهده سایز مورد نظر خود در بالا می‌توانید قیمت بلوک سیمانی را نیز مشاهده نمایید و سپس به روش دیوارچینی آن در زیر اشاره می نماید.

روش اجرای بلوک سیمانی لیکا

اماده سازی و ردیف اول 

ابتدا سطح زیرین کاررا آماده سازی می نمایم و با تراز و با ریختن یک لایه ملات سیمانی حداقل عیار بتن آن ۲۰۰  کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب ملات سیمانی می باشد؛  یک لایه دو و نیم سانتی در زیر رگ های اولین بلوک آماده می سازیم.

 بلوک سیمانی لیکا را روی ملات ساخته شده قرار می دهیم و در کنار آن بلوک دیگری را به همین شکل قرار می دهیم نکته مهم آن است کف بسته بلوک به سمت بالا باید باشد و قسمت زیرین آن همان لایه باز بلوک سیمانی در ملات فرو می رود؛ بلوک های سیمانی بعد از آنکه در ملات فرو رفتن به هیچ وجه نباید از جای خود حرکت داده شوند و تا زمانی که ملات سیمان و ماسه هنوز شل باشد باید ثابت و در جای خود سفت باشند.

 یک لایه تقریباً به ضخامت یک و نیم سانتیمتر بر روی بلوک زیرین ملات قرار میدهیم و بر روی آن بلوک دوم را می چینیم به همین ترتیب تا انتهای بالایی دیوار این کار را ادامه می دهیم نکته مهم در این قسمت توجه به برش و یا تیشه کاری کردن بلوک سیمانی به جهت پر کردن درز ها می باشد. شما می توانید از سنگ فرز و یا یک تیشه تیز به جهت برش بلوک سیمانی سبک به اندازه و ابعاد مورد نظر خود استفاده نمایید همچنین میتوانید از پرت های بلوک که قبلاً بر روی زمین و یا در حین حمل و نقل شکسته شده است؛ استفاده نمایید. نکته مهم اشاره می شود که از خرد کردن بلوک با پتک و یا چکش اجتناب نمایید؛ زیرا این موضوع سبب می شود بلوک خرد شود.

خیس کردن بلوک قبل از استفاده

 توصیه ای از قدیم برای بنا ها بوده است که بهتر است بلوک های سیمانی چیده شده کمی با آب خیس شوند؛ تاملات روی آن محکم تر بر روی بلوک بچسبد. 

استفاده از بلوک نرو ماده 

همانطور که می دانید بعضی از تولیدات بلوک لیکا دارای چفت و بست یا همان نر و ماده می باشد؛ که در روش اجرای بلوک سیمانی لیکا تاثیر گذار می باشد. نکته مهم جلوگیری از عدم چفت شدن قفل و بست ها در دیوار است؛ خصوصاً در کنج ها و در محل اتصال دیوار های متقاطع باید به گونه ای باشد که این قفل و بست ها یا همان بلوک های سیمانی نر و ماده در یکدیگر چفت شوند.

بلوک سیمانی ۱۰
بلوک سیمانی تیغه ای ۱۵
بلوک سبک سیمانی دو جداره ۱۵*۲۰*۴۰
بلوک سیمانی دور چینی ۱۵

 کف بلوک سیمانی سبک لیکا باید کاملاً صاف باشد؛ اگر بخواهیم توضیح این موضوع را بیشتر بدهیم؛ باید بگوییم از کارخانه‌ای بلوک سیمانی سبک بخرید که کف بلوک آن کاملاً صاف بوده تا در هنگام دیوار چینی و با توجه به روش اجرای بلوک سیمانی لیکا دیوارها کاملاً شاقول بوده و به صورت یکنواخت ارتفاع گیرد و تمامی بلوک ها در یک ردیف دیده شوند . با افتخار تمامی تولیدات مجتمع تولیدی بلوک سیمانی قائم در ارتفاع ۲۰ سانت و بر روی باند بتن تولید می شود ؛ این موضوع سبب می‌شود تا دیوار به صورت یکنواخت ارتفاع گیرد. 

اجرای نعل درگاهی و آستانه 

نعل ها باید بر اساس جزئیاتی که در نقشه ساختمان آمده است ساخته شوند حداقل ۱۰ سانتی متر در روی دیوار های طرفین ادامه داشته باشند و میزان بار وارده بر روی آن کاملاً برابر و بالانس باشد این موضوع را نیز یادآور می شویم حداکثر طول آزاد دیواره بلوک لیکا نباید از ۴۰ برابر ضخامت دیوار اجرایی یا ۵ متر بیشتر باشد و اگر این مقدار بیشتر بود باید با وال پست که معمولاً قوطی های فلزی ۶۰ در ۶۰ هستند مهار گردد.

 حداکثر ارتفاع مجاز در روش اجرای بلوک سیمانی لیکا از کف تقریبا ۵ متر می باشد و در صورت بیشتر شدن این مقدار باید دیوار بلوک این تقویت گردد.

 پیشنهاد میگردد رج آخر دیوار چینی که معمولاً بین ۵ الی ۱۵ سانتی متر می باشد با آجر دیوار چینی گردد تا بلوک سیمانی مصرفی کمترین پرت را داشته باشد.

 در هنگام نصب چهارچوب ها ریختن ملات در پشت پروفیل های چهارچوب و قرار دادن دستگ ها در داخل آن بسیار مهم می باشد. استفاده از ستونک به جهت تقویت دیوار اجرا شده و همچنین درب یا پنجره نصب شده بسیار مهم می باشد.

 در صورتی می توان گچ و خاک روی دیوار را حذف بود که دیوار به طوری اجرا و شاقول شده باشد که کاملاً صاف و با گذشته ۲۸روز از تولید بلوک سیمانی مصاف باشد پیشنهاد میگردد به جهت مقاومت سازی دیواره بلوک گچ و خاک استفاده نمود.

پس از اتمام دیوار چینی باید دیوار در برابر تابش نور مستقیم خورشید که سبب بالا رفتن حرارت می شود و یا حتی جلوگیری از یخ زدن دیوار محافظت شود اگر دیوار و یا ملات تولید شده در برابر دمای بیرونی به منفی دو درجه می باشد قرار گیرد ملات حتماً خراب و یخ زده می شود و کارایی اصلی خود را ندارد.

 ملات سیمانی از ترکیب ماسه با سیمان و آب می باشد به جهت چیدمان بلوک های لیکا بر روی یکدیگر استفاده می گردد این نوع از ملات سیمانی به دلیل بالا بودن مقاومت فشاری و خمشی نسبت به سایر ملات های ایجاد شده مقاومت بالاتری دارد و در روش اجرای بلوک سیمانی لیکا نیز از این نوع استفاده می گردد.

 در مواردی که در کنار یک ستون انجام می‌گیرد باید نقاط درز انقطاع به ستون متصل شده باشد و در روش هایی که مهندسین اجرایی کاملاً به آن واقف هستند؛ دیوار چینی انجام شود .در زیر روش اجرای بلوک سیمانی لیکا که در کتاب فنی مهندسی به طور کامل توضیح داده شده است را آورده ایم.

 در زیر می توانید از ربات محاسبه تعداد بلوک سیمانی در یک متر دیوار چینی استفاده نمایید . کار با ربات زیر بسیار ساده بوده و کافی است ارتفاع دیوار چینی خود را بر حسب متر و هم چنین طول دیوار چینی خود را بر حسب متر در داخل ربات قرار دهید؛  تا به صورت اتوماتیک به شما تعداد مورد نیاز و همچنین هزینه کلی خرید بلوک سیمانی را ارائه نماید.

به جهت دریافت لیست قیمت بلوک سیمانی لیکا و همچنین نحوه ارسال حل و مشاوره پیرامون خرید بهترین سایز نسبت به پروژه خود می توانید همین حالا با ما تماس فرمایید

محاسبه تعداد بلوک سیمانی
ربات محاسبه تعداد بلوک سیمانی

سوال:آیا برای روش اجرای بلوک لیکا حتما ملات لیکا لازم هست؟

خیر. بجهت دیوار چینی با بلوک سیمانی لیکا یا بلوک سبک سیمانی همان ملات ماسه و سیمان کافی هست.

عیار ملات سیمان درست شده برای دیوار چینی با بلوک سیمانی باید حداقل 250 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب ملات باشد. این مقدار پیشنهاد میشود با سیمان بیشتر و آب بیشتر انجام شود.

چند نکته مهم :

بلوک ها کاملا باید تراز چیده بشوند. بحالتی که بصورت قائم بوده و رج های متوالی داشته  و در کنار هم قرار گیرند.

در دیوار چینی با بلوک سیمانی باید برا جرز ها و یا انتهای دیوار بلوک را با سنگ فرز برید که این مطلب سبب میشود تا دیوار صاف با بلوک سیمانی چیده شود.

بنایی با بلوک سیمانی

بنایی یا بلوک سیمانی بسیار راحت تر از بنایی با سفال میباشد. این موضوع سبب شده تا استفاده از بلوک سیمانی بسیار متداول تر از سایر متریال های دیگر باشد.

نحوه محاسبه دیوار چینی با بلوک سیمانی

یک فرمول ساده دارد که ان را در پست های قبل گذاشته ام ولی اینبار نیز تکرار میکنم.

طول دیوار*عرض دیوار*12.5= تعداد بلوک مصرفی در یک متر مریع دیوار چینی

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون روش اجرای بلوک لیکا با ما تماس بگیرید.

9 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *