قیمت بلوک سیمانی  در سال  ۱۴۰۲  شامل تغییرات بسیار زیادی بوده است، بالا رفتن قیمت بلوک سیمانی بعلت تعطیل شدن کارخانه های تولید سیمان یکی از اصلی ترین عوامل بوده است . در این پست بصورت ویژه در مورد این تغییرات و ابعادبلوک سیمانی مناسب بجهت انواع دیوار چینی صحبت میکنیم.

ویدیو معرفی بلوک سیمانی همراه با قیمت

دریافت لیست قیمت 09121459864

انواع بلوک سیمانی دیواری

در کل دو نوع بلوک سیمانی داریم.

  • بلوک سیمانی سبک
  • بلوک سیمانی سنگین 

شماره یک : بلوک سیمانی سبک معمولاً به جهت دیوارهای دور ساختمان و یا تیغه بندی دیوارهای داخلی ساختمان استفاده می شود. متریال اصلی آن از پوکه معدنی تبریز بوده و به جهت سبک سازی ساختمان از مخلوط  ۶۰ به ۴۰ پودری به عدسی استفاده می شود. عیار سیمان در این نوع از بلوک ها ۳۵۰ می باشد وزن بلوک سیمانی سبک بین ۴ الی ۸ کیلو گرم  متغیر می باشد. 

مشاهده اطلاعات فنی بلوک سیمانی قائم

در کارخانه ما یکی از پرفروشترین از انواع بلوک سیمانی بلوک سایز 10 و 15 میباشد . قیمت بلوک سیمانی در سال ۱۴۰۲ تقریبا ۴۲۰۰ تومان میباشد ، که معمولا بجهت دورچینی دور ساختمان و یا تیغه داخلی ساختمان استفاده میگردد. این نوع از بلوک سیمانی بصورت بلوک سیمانی پوکه ای است.

شماره دو : بلوک سیمانی سنگین که با ماسه و سیمان تولید می شود و معمولاً همان نوع از بلوک سیمانی میباشد که به صورت فراوان در شمال کشور یافت میشود و نام دیگر آن بلوک باغی می باشد. این نوع از بلوک سیمانی وزن تقریبا ۱۳ کیلوگرمی دارد و ابعاد دقیق آن بلوک سیمانی سنگین ۲۰ در ۲۰ در ۴۰ می باشد. به جهت دیوارهای دور باغ و همچنین داخل طبقات منفی؛ چاه ها و حتی استخر ها کاربرد دارد.

بلوک سیمانی سنگین به دو دسته تقسیم میشود:

  • بلوک سیمانی سنگین ته بسته
  • بلوک سیمانی سنگین  ته باز

بلوک سیمانی سنگین ته باز بجهت چیدمان در چاه و یا دیوار حمال و یا محار کردن دیوار باربر استفاده کرد، از انجایی که دیوار تولید با این نوع از بلوک خالی است میشود داخل ان را ملات سیمان و یا میله گرد پر کرد.
در پست های قبل در مورد این دو بلوک سیمانی و انواع بلوک سیمانی آن سخن گفتیم برای ملاحظه آن کلیک کنید .

هر ۱۳ عدد آن یک متر مربع دیوار چینی می دهد. همچنین به جهت محاسبه قیمت بلوک سیمانی در سال ۱۴۰۲ و تعداد بلوک مورد نظر خود بر حسب ابعاد زمین و یا دیوار تا میتوانید از ربات محاسبه زیر استفاده نمایید 

ربات محاسبه انلاین

نحوه استفاده از ربات محاسبه تعداد بلوک سیمانی 

  1. بجهت محاسبه  در جدول اعداد را بصورت انگلیسی وارد نمایید.
  2. طول دیوار و ارتفاع  بر حسب متر میباشد.
  3. هزینه خرید بلوک سیمانی با قیمت برروز بلوک سیمانی میباشد.
  4. هزینه ارسال بصورت جداگانه میباشد.
  5. بجهت سفارش و دریافت لیست قیمت بلوک سیمانی  و هزینه ارسال همین حالا با ما تماس بگیرید.
دریافت لیست قیمت 09121459864

جدول کاربرد ابعاد بلوک سیمانی سبک در یک نگاه

ردیف نوع بلوک سیمانی  تعداد جداره وزن کاربرد 
1 بلوک سیمانی 7*20*40 دو جداره 4 kg تیغه سرویس ها و انباری ها 
2 بلوک سیمانی 10*20*40 دو جداره 5 kg تیغه داخلی ساختمان
3 بلوک سیمانی 15*20*40 دو جداره 6 kg دیوار پیرامونی 
4 بلوک سیمانی 15*20*50 دو جداره 7 kg دیوار پیرامونی
5 بلوک سیمانی  20*20*40 دو جداره 6 kg دیوار پشت بام و پیرامونی و پارکینگ
6 بلوک سیمانی 10*20*40  سه جداره 7 kg دیوار پیرامونی و دور آسانسور 
7 بلوک سیمانی 15*20*40 سه جداره 8 kg دیوار پیرامونی و دور آسانسور 
۸ بلوک سیمانی  20*20*40 سه جداره 9 kg دیوار پیرامونی و دور آسانسور 
دریافت لیست قیمت 09121459864

تصاویر بلوک سیمانی سبک و سنگین

دریافت لیست قیمت 09121459864

سایز استاندارد بلوک سیمانی برای دور باغ و زمین

سایز استاندارد و معمول برای دیوار چینی دور باغ سایز بلوک سیمانی سنگین 20* 20*40 میباشد .برای دیوار چینی برای در طبقه های مثبت ساختمان ها به کار می رود و به این صورت این نوع بلوک سیمانی برای طبقات منفی یعنی پارکینگ و انباری و زیرزمین مناسب نمی باشد ‌.

کاربرد بلوک سیمانی سنگین چیست ؟

 

برای دیوار چینی دور باغ و جدا کردن دو محوطه و ویلا سازی و دیوار چینی استخر از این نوع بلوک سیمانی استفاده میشود .

بلوک سیمانی پوکه چیست ؟

 

بلوک سیمانی پوکه ای از پوکه معدنی تبریز و سیمان تولید می شود و در پست های قبل در مورد این بلوک سیمانی سبک توضیح داده ایم.

بلوک سیمانی سنگین 20 چیست ؟

 

بلوک سیمانی 20 با وزن 13 کیلو گرم را بلوک سیمانی سنگین مینامیم. این نوع از بلوک سیمانی بجهت دیوار چینی باغ بیشتر قابل استفاده میباشد.

دریافت لیست قیمت 09121459864

قیمت بلوک سیمانی سبک و سنگین

در جدول زیر ابعاد بلوک سیمانی تولیدی و قیمت بلوک سیمانی در مجتمع تولیدی بلوک سیمانی قائم را توضیح میدهیم . همچنین تعداد بارگیری بلوک سیمانی در یک خاور را نیزبصورت کامل توضیح مینماییم:

ردیف نوع بلوک سیمانی سبک تعداد در خاور وزن قیمت بلوک سیمانی
1 بلوک سیمانی سبک 7*20*40 1200 عدد 4 kg 6400  تومان
2 بلوک سیمانی سبک 10*20*40 1000 عدد 5 kg  6500  تومان
3 بلوک سیمانی سبک 15*20*40 700 عدد 6 kg 7800  تومان
4 بلوک سیمانی سبک 15*20*50 600 عدد 7 kg 8200  تومان
5 بلوک سیمانی سبک 20*20*40 600 عدد 6 kg 8500  تومان
6 بلوک سیمانی سبک 10*20*40 سه جداره 800 عدد 7 kg 9000  تومان
7 بلوک سیمانی سبک 15*20*40 سه جداره 600 عدد 8 kg 10200 تومان
8 بلوک سیمانی سنگین 20*20*40 400 عدد 13 kg 8500  تومان
قیمت بلوک سیمانی سال ۱۴۰۲

این قیمت ها در کارخانه میباشد و بدون احتساب کرایه حمل میباشد. بجهت مطلع شدن از قیمت کرایه خاور از کارخانه بلوک سیمانی قائم تا محل پروژه خود همین حالا با ما تماس بگیرید.

نوع دیگری از انواع بلوک دیواری بلوک لیکا است . این نوع بلوک سبک سیمانی که در بازار به بلوک سیمانی لیکا معروف می‌باشد ، از لحاظ مقاومت نسبت به بلوک سیمانی سبک پوکه مقاومت بیشتری دارد . اما دلیل کم مصرف بودن آن این است؛ که وزن بسیار سنگینی دارد و مقرون به صرفه نیست . بجهت دریافت لیست قیمت بلوک سیمانی لیکا همین حالا با ما تماس بگیرید.

مجتمع تولیدی بلوک سیمانی قائم با افتخار اعلام می کند قیمت بلوک سیمانی در سال ۱۴۰۲ را در واتس آپ و کمتر از 5 دقیقه برای شما ارسال کند. بلوک دیواری را به بهترین شکل و با بهترین نوع از متریال و با سیمان تیپ ۲ تولید و به سرتاسر کشور عزیزمان ایران ارسال می کند.

واتس اپ بلوک سیمانی

دریافت لیست قیمت بلوک سیمانی از طریق پیام رسان واتس آپ یا روبیکا

دریافت لیست قیمت 09121459864

محصولات پر فروش بلوک سیمانی قائم

بلوک سیمانی ۲۰
جهت مشاهده محصول کلیک کنید
بلوک سیمانی ۷
جهت مشاهده محصول کلیک کنید
بلوک سیمانی ۱۰
جهت مشاهده محصول کلیک کنید
بلوک سیمانی ۱۵ سه جداره
جهت مشاهده محصول کلیک کنید
بلوک سیمانی سه جداره ۱۰
جهت مشاهده محصول کلیک کنید
بلوک سیمانی سه جداره ۱۵
جهت مشاهده محصول کلیک کنید
دریافت لیست قیمت 09121459864

مقاله :
توسعه پایدار در صنعت ساختمان و مقایسه دیوار بلوک سیمانی فوم دار فوق سبک با انواع دیگر دیوارهای مرسوم

1- هدف

ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻣﺴﮑﻦ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ی ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻫﻤﻮاره ﯾﮑﯽ از دﻏﺪه ﻫﺎی ﺑﺸﺮ در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ ﺑﻮده اﺳﺖ. رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺟﻬﺎن ﺑﺎﻋﺚ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ از اﻫﻤﯿﺖ دوﭼﻨﺪاﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﮔﺮدد. در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ در ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﻪ اﻧﺪازه ی ﮐﺎﻓﯽ در ﺟﻬﺖ رﺳﯿﺪن ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪی ﭘﺎﯾﺪار، اﻗﺪام ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺻﻮرت ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﻣﺮوزه ﺗﻮﺳﻌﻪی ﭘﺎﯾﺪار در ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن را در اﻏﻠﺐ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﮐﺮده اﺳﺖ. در ﮐﺸﻮر اﯾﺮان ﻫﻤﭽﻨﺎن در ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎزﻫﺎ از ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻗﺪﯾﻤﯽ و از دور ﺧﺎرج ﺷﺪه، اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮔﺮدد. از ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرز و ﻣﺸﮑﻞ ﺳﺎز در ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﮐﺸﻮر، ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﻣﺪرن ﺗﻮأم ﺑﺎ ﺳﻨﺘﯽ و ﺑﺎ روش ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز ﺳﻨﺘﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻟﺬا ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ در ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز ﮐﺸﻮر ﺗﺤﻮﻟﯽ اﺳﺎﺳﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﻪ ﺳﻤﺖ رﺳﯿﺪن ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ی ﭘﺎﯾﺪار، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻫﺎی ﺟﺪی و ﻗﺪم ﻫﺎی اﺳﺘﻮار ﺑﺮداﺷﺖ. در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ ﻧﻘﺶ دﯾﻮارﻫﺎی ﺟﺪاﮐﻨﻨﺪه ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﻪ ﺳﺰای آن ﻫﺎ در ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از اﺗﻼف اﻧﺮژی، از اﻫﻤﯿﺖ دوﭼﻨﺪاﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ و در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻌﯽ ﺑﺮ آن ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.

ﻧﯿﺎز ﺑﺸﺮ ﺑﻪ ﻣﺴﮑﻦ، ﯾﮏ ﻧﯿﺎز اوﻟﯿﻪ ﺑﻮده و ﻫﻤﻮاره اﻧﺴﺎن ﺑﺮای ﺑﺪﺳﺖ آوردن ﻣﺴﮑﻦ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻼش ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. ﺑﺸﺮ اﻣﺮوزه ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻦ از ﻃﺒﯿﻌﺖ و ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺮﻫﻢ زدن ﺗﻮازن زﻧﺪﮔﯽ ﺷﺪه و ﺑﺮاﺛﺮ اﯾﻦ رﻓﺘﺎرﻫﺎ دﭼﺎر ﺑﺤﺮان ﺑﺰرﮔﯽ ﮔﺮدﯾﺪه و آﯾﻨﺪه ای ﻣﺒﻬﻢ ﺑﺮای ﺧﻮد ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺪﯾﻦ ﺟﻬﺖ از ﺳﺎل 1980 ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺞ روﯾﮑﺮدی ﺑﻪ ﻧﺎم ﺗﻮﺳﻌﻪ ی ﭘﺎﯾﺪار ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪ. ﺗﻮﺳﻌﻪ ی ﭘﺎﯾﺪار، ﺗﻮﺳﻌﻪ ای اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی زﻣﺎن ﺣﺎل را ﺑﺪون اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻧﺴﻞ ﻫﺎی آﯾﻨﺪه را ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺮه اﻧﺪازد، ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

 

  1. ﭼﻬﺎر رﮐﻦ اﺻﻠﯽ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ی ﭘﺎﯾﺪار ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:
  2. ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﺎﻧﺪن ﻣﺼﺮف ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺗﺠﺪﯾﺪﻧﺎﭘﺬﯾﺮ.
  3. ﭘﺎﯾﺪار ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻣﺼﺮف ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺗﺠﺪﯾﺪﻧﺎﭘﺬﯾﺮ.
  4. ﻧﮕﻬﺪاﺷﺘﻦ ﺣﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺿﺎﯾﻌﺎت و آﻟﻮدﮔﯽ ﻫﺎ در ﻣﯿﺰان ﻇﺮﻓﯿﺖ و ﺟﺬب ﻣﺤﻠﯽ و ﺟﻬﺎﻧﯽ.
  5. ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﭘﺎﯾﻪ ی اﻧﺴﺎﻧﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ.ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺟﻬﺎﻧﯽ، ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد ﺷﺮاﯾﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺮدم ﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، وﻟﯽ درﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﯾﮑﯽ از ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ ﻣﺨﺎﻃﺮات ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﻧﯿﺰ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻟﺬا ﺟﻬﺖ ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ی ﭘﺎﯾﺪار، ﺿﺮوری اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﻫﺎ و اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﻬﻤﯽ در اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮد.

2 ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺌﻠﻪ

آﯾﺎ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﻮﻟﮋی روز و ﻣﻮاد و ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺟﺪﯾﺪ در ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺸﺒﺮد اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار در ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ اﻧﺠﺎم داد؟

آﯾﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺼﺎح ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺿﺎﯾﻌﺎت در ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن را ﮐﺎﻫﺶ داد و ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار در اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﮐﻤﮑﯽ ﻧﻤﻮد؟

آﯾﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دﯾﻮار ﻫﺎی ﻓﻮق ﺳﺒﮏ ﻓﻮم دار ﻣﯽ ﺗﻮان در ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ ﮐﺮد و ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار در ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺖ؟

 

3 روش ﺑﺮرﺳﯽ

ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ در ﭘﯽ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار در ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن و اﺳﺘﻔﺎده از آن ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ دﯾﻮارﻫﺎی ﻣﺮﺳﻮم، ﺑﺎ دﯾﻮار ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه از ﺑﻠﻮك ﺳﯿﻤﺎﻧﯽ ﻓﻮم دار ﻓﻮقﺳﺒﮏ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﺑﺎ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ دﺳﺖ

آﻣﺪه از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای، ﻣﻘﺎﻻت و ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎی اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﻈﯿﻢ و اراﺋﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ اﻗﺪام ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

 

4 ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ

اﻧﺠﻤﻦ ﻣﻌﻤﺎری آﻣﺮﯾﮑﺎ در ﺟﺰوه ای ﮐﻪ در ﺳﺎل 2013 ﺑﺮای آﻣﻮزش ﺷﯿﻮه ﻫﺎی اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺼﺎﻟﺢ و رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮐﺮده ﻣﻌﯿﺎر ﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع را ﺑﻪ ﺷﺮح ذﯾﻞ ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ: ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﺟﺮا، ﺳﺎزﮔﺎری، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻧﮕﻬﺪاری، اﺛﺮات زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﻫﺰﯾﻨﻪ، زﯾﺒﺎﯾﯽ ﺷﻨﺎﺳﯽ، ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺳﺎزه ای،

اﯾﻤﻨﯽ آﺗﺶ، دوام.  در ﮐﺘﺎب ﺧﻮد ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﻮاص ﻣﻮاد ﺑﺮای ﻃﺮاﺣﯽ، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺮای اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺼﺎﻟﺢ را ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮوه، ﻋﻤﻠﮑﺮدی، اﻗﺘﺼﺎدی و ﻧﮕﻬﺪاری ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﮐﺮده اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﮐﺘﺎب اﻟﺰاﻣﺎت ﻋﻤﻠﮑﺮدی ﺑﺮای ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ی ﺻﺤﯿﺢ ﺑﯿﻦ ﻃﯿﻔﯽ از ﻣﺼﺎﻟﺢ، از اﻫﻤﯿﺖ ﺣﯿﺎﺗﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.  آﻧﯿﻨﮏ و ﻫﻤﮑﺎران ﺑﺮای اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺼﺎﻟﺢ ﭘﺎﯾﺪار ﯾﮏ راﻫﺒﺮد ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽ دﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﮐﺎرآﻣﺪ ﺑﺎﺷﺪ ، ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻣﻤﮑﻦ را ﻣﺼﺮف ﮐﻨﺪ و ﻣﻮادی ﺑﺎ ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮات زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ را اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﯿﻢ.

 

5 ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار

ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻟﻐﺖ ﻣﻌﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی وﺳﻌﺖ دادن و ﻓﺮاخ اﺳﺖ. ﺗﻮﺳﻌﻪ از ﻟﺤﺎظ ﻟﻐﻮی، دارای ﻣﻌﺎﻧﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ، ﮔﺴﺘﺮش، ﺗﻐﯿﯿﺮ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، رﺷﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺗﮑﺎﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻣﺪرﻧﯿﺰه ﺷﺪن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﻌﺪ از ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ دوم در ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺳﯿﺎﺳﯽ ، ﻋﻠﻤﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻧﯿﺰ در ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ وﯾﮋه ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ. ﺗﻌﺮﯾﻔﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﻧﮏ ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺳﺎل 1991 از ﺗﻮﺳﻌﻪ اراﺋﻪ داده اﺳﺖ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺴﻂ ﻃﯿﻒ اﻣﮑﺎﻧﺎت اﻧﺴﺎن ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺣﻖ اﺷﺘﻐﺎل، درآﻣﺪ، ﺗﺤﺼﯿﻞ، ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ اﺳﺖ. ﭘﺎﯾﺪاری، ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ و اﯾﺠﺎد ﻣﻮازﻧﮥ ﭘﻮﯾﺎ ﻣﯿﺎن ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﻓﺮاوان ﻧﻈﯿﺮﻋﻮاﻣﻞ ﻃﺒﯿﻌﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی، ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﻧﻮع ﺑﺸﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻔﻬﻮم ﭘﺎﯾﺪاری در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ آﻧﭽﻨﺎن اﻫﻤﯿﺘﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﺮده ﮐﻪ ﻫﺮ ﺑﺤﺚ ﺟﺪﯾﺪی درﺑﺎره ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺪون ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮم، ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل واﻗﻊ ﻧﻤﯽ ﺷﻮد. اﻣﺮوزه ﻣﻔﻬﻮم ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺻﺮﻓﺎً ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی زﻣﺎن ﺣﺎل را ﺑﺪون اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻮاﻧﺎﺋﯽ ﻧﺴﻞ ﻫﺎی آﯾﻨﺪه را در ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻧﯿﺎزﻫﺎﯾﺸﺎن ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺮه اﻧﺪازد، ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

 

6 اﺻﻮل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار در ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ

اﺑﻌﺎد اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ: ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﮐﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻧﺴﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﻣﺮدم ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﻘﺮون ﺑﻪ ﺻﺮﻓﻪ، اﻣﮑﺎﻧﺎت ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ ﺳﺎﻟﻢ، ﺧﺪﻣﺎت دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ از ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﻮب زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﻮﻧﺪ.

اﺑﻌﺎد اﻗﺘﺼﺎدی:

اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﺷﺘﻐﺎل و اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺮه وری ﺷﻮد.

اﺑﻌﺎد ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺘﯽ:

ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﺎﻧﺪن ﺿﺎﯾﻌﺎت و آﻟﻮدﮔﯽ، ﺣﻔﻆ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ و اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻣﺤﯿﻂ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺮای ﺗﻤﺎم ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﺣﯿﺎت ﺑﺮ روی ﮐﺮه ی زﻣﯿﻦ اﺳﺖ.

 

7 اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ

  1.  اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻮﺛﺮ از زﻣﯿﻦ و ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻ ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز ﯾﮏ ﻃﯿﻒ ﮔﺴﺘﺮده ای از اﺛﺮات را در ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ. اﺛﺮات ﺑﺮ روی ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه، ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، اﮐﻮﺳﯿﺴﺘﻢ، ﺷﺮاﯾﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮدم، ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ و ﺗﻔﺮﯾﺢ و ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ ﻧﯿﺰ اﺛﺮ دارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی در ﻣﻮرد ﻣﺤﻞ و ارزﯾﺎﺑﯽ اوﻟﯿﻪ از ﺳﺎﯾﺖ، اﺳﺎﺳﺎ ﭘﺎﯾﺪاری در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﺪﯾﺪ را ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ . ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﻣﺴﺘﻠﺰم آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت دﻗﯿﻘﯽ ﺑﺮ زﻣﯿﻦ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد. اراﺋﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻ و اﯾﺠﺎد ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ ﺑﺮای اوﻗﺎت ﻓﺮاﻏﺖ ، ﺗﻔﺮﯾﺢ و ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ و ﺗﻤﺪد اﻋﺼﺎب در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﺎﻧﺪه ﺷﻮد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺗﺤﻮﻻت ﺟﺪﯾﺪ در ﺣﯿﺎت وﺣﺶ و ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ ﺿﺮوری اﺳﺖ.
  2. ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻ ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﻤﺮ ﻣﻔﯿﺪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ ﻋﻤﺮ ﻣﻔﯿﺪ اﮐﺜﺮ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﭼﻨﺪ دﻫﻪ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ، در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ دوام، ﻓﺮم و ﺳﺎزﮔﺎری ﻫﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺟﺪﯾﺪ، ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ درون ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﺮوﯾﺞ ﻃﺮاﺣﯽ ﺧﻮب ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻮاد ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻ ﮐﻪ ﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ اﺳﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ دﻫﻨﺪﮔﺎن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻨﺎزل ارزش ﺑﯿﺸﺘﺮی دﻫﻨﺪ . ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﻮب ﻧﯿﺰ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در قیمت بلوک سیمانی ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﺳﻄﺢ ﺟﺮم و ﺟﻨﺎﯾﺖ و ﺗﺮس از ﺟﺮم و ﺟﻨﺎﯾﺖ را ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﺪ.
  3.  ﺑﻪ ﺣﺪاﮐﺜﺮ رﺳﺎﻧﺪن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻧﺮژی ﭘﺎﯾﺪار و اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﯿﻨﻪ از اﻧﺮژی از ﻃﺮﯾﻖ ﻃﺮاﺣﯽ و ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری ﺑﻬﺘﺮ، ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﺑﺪ، ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ در ﭘﻮل اﻧﺠﺎم ﮔﯿﺮد و اﻧﺘﺸﺎر ﮔﺎزﻫﺎی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ای ﻣﺎﻧﻨﺪ دی اﮐﺴﯿﺪ ﮐﺮﺑﻦ ﮐﻪ ﻋﻠﺖ اﺻﻠﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮات آب و ﻫﻮاﯾﯽ اﺳﺖ ﻧﯿﺰ ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﺑﺪ. ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﻮﺧﺖ ﻫﺎی ﻓﺴﯿﻠﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻓﻦ آوری ﻫﺎی ﭘﺎﯾﺪار ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻧﺮژی ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺮق و ﺣﺮارت و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی ﺗﺠﺪﯾﺪ ﭘﺬﯾﺮ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮد.
  4. ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﺎﻧﺪن ﺿﺎﯾﻌﺎت و اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ در ﻃﻮل ﭼﺮﺧﻪ ی ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز اﺳﺘﺮاﺗﮋی دوﻟﺖ از ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز ﭘﺎﯾﺪار، اﯾﺠﺎد ﯾﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺮای ﺷﻬﺮوﻧﺪان اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ اﻗﺪام ﮐﻠﯿﺪی ﺑﺮای ﺻﻨﻌﺖ
  5. ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز و ﺣﺮﮐﺖ رو ﺑﻪ ﺟﻠﻮ، اﯾﺠﺎد ﺣﺪاﻗﻞ زﺑﺎﻟﻪ اﺳﺖ. -5 ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﺎﻧﺪن آﻟﻮدﮔﯽ ﻫﺎی ﻣﺤﯿﻄﯽ در اﺛﺮ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ زﻣﯿﻦ آﻟﻮده را ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﺮﻣﯿﻢ ﺧﻮد ﮐﻨﺪ اﻣﺎ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﯾﮏ ﻣﻨﺒﻊ آﻟﻮدﮔﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﺷﺪ. روﻧﺪ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺮوﺻﺪا،ﮔﺮد و ﻏﺒﺎر، آﻟﻮدﮔﯽ ﻫﻮا و آب را اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ و ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ آﺳﯿﺐ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﺰاﺣﻤﺖ ﺑﺮای ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ در اﻃﺮاف ﺳﺎﯾﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺷﻮد. در ﺳﺎل 2000 ، آژاﻧﺲ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﺛﺒﺖ 483 ﺣﻮادث آﻟﻮدﮔﯽ ﻧﺎﺷﯽ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز را در اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن ﮔﺰارش ﮐﺮد.
  6.  اﻧﺘﺨﺎب و اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻮاد و ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻣﺤﻠﯽ و ﭘﺎﯾﺪار در ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻮاد ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز اﺛﺮات ﺑﺎﻟﻘﻮه ﮔﺴﺘﺮده ای از ﻧﻈﺮ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، آﻟﻮدﮔﯽ، و اﻧﺘﺸﺎر ﮐﺮﺑﻦ ﺑﺮ روی ﭘﺎﯾﺪاری دارد. اﻣﺎ ﭘﺎﯾﺪاری ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾﺎدی ﺗﻮﺳﻂ اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺑﺎ ﻣﺸﺨﺼﺎت دﻗﯿﻖ و ﻣﻨﺎﺳﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ. اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺮﺧﯽ از ﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﻫﺎ، رﻧﮓ و ﻣﻮاد ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ، ﻣﺸﮑﻼت ﺳﻼﻣﺘﯽ ﺑﺮای ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺳﺮوﮐﺎر دارﻧﺪ و ﯾﺎ ﺳﺎﮐﻦ آﻧﺠﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻮﺟﻮد آورد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺼﺎﻟﺢ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺤﻠﯽ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﺳﻨﮓ ﻫﺎی ﻣﺤﻠﯽ، ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ درآﻣﺪ اﻓﺮاد ﻣﺤﻠﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﺎﻫﺶ اﺛﺮات ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ را ﻧﯿﺰ در ﭘﯽ دارد.
  7. ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺳﺎزی ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز ﻣﻔﻬﻮم ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺳﺎزی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﭘﯿﺶ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺳﺎزی ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺷﺎﻣﻞ، ﭘﯿﺶ ﻣﻮﻧﺘﺎژ، ﻣﺪوﻻرﯾﺰاﺳﯿﻮن و ﮐﺎرﺑﺮد ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺳﺎزی ﻧﯿﺰ ﻣﯽﮔﺮدد. ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺳﺎزی، ﻓﺮآﯾﻨﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ، زﻣﺎن ﺳﺎﺧﺖ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﺮوﺟﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ و ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺳﺎزی ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری از ﺗﺠﻬﯿﺰات، ﺗﺴﻬﯿﻼت و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﻣﯿﮕﺮدد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﺎ درﺑﺎره ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻧﻮع از ﻗﻄﻌﺎت را ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ در ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز ﻧﺼﺐ ﮔﺮدد و ﻫﺪف اﯾﻦ ﺷﯿﻮه ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﺑﻬﺒﻮد اﯾﻤﻨﯽ، ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﻫﺰﯾﻨﻪ و ﺳﻄﻮح ﺧﺮوﺟﯽ اﺳﺖ. در ﺷﯿﻮه ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺻﻨﻌﺘﯽ، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻗﻄﻌﺎت ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﺑﺮاﺳﺎس ﺷﯿﻮه و اﺳﺘﺎﻧﺪارد واﺣﺪ، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﮑﺎﻧﯿﺰه و ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻧﯿﺰ ﻧﺼﺐ و اﺟﺮا ﻣﯿﺸﻮد. در ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺻﻨﻌﺘﯽ از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻻزم و ﻣﺸﺨﺺ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ، اﻣﮑﺎن ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺪوﻻر در اﯾﻦ ﺷﯿﻮه وﺟﻮد دارد و از اﺗﻼف ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺎ ﺣﺪ ﺑﺴﯿﺎری ﮐﺎﺳﺘﻪ و ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯿﺎﻓﺰاﯾﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﺒﯿﯿﻦ و ﺗﻌﺮﯾﻒ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی اﻗﻠﯿﻤﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﭘﯿﺶ ﻧﯿﺎزﻫﺎی اوﻟﯿﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ”ﺗﻤﺎم ﺻﻨﻌﺘﯽ” اﺳﺖ.

ﺟﺪاره ﻫﺎی دﯾﻮار:

ﺟﺪاره ی اﯾﻦ دﯾﻮارﻫﺎ، ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻣﻌﺪﻧﯽ ﺑﻮده و ﺑﺮﺧﯽ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺘﻪ در آن ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ:

ﭘﺮﻟﯿﺖ:

ﯾﮏ ﺳﻨﮓ آﺗﺸﻔﺸﺎﻧﯽ از ﻧﻮع ﺳﯿﻠﯿﮑﺎت آﻟﻮﻣﯿﻨﯿﻮم ﺳﺪﯾﻢ ﭘﺘﺎﺳﯿﻢ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.ﺑﻨﺎﺑﺮ آزﻣﺎﯾﺸﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه 1 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﭘﺮﻟﯿﺖ از ﻧﻈﺮ اﻧﺘﻘﺎل ﺣﺮارت ﺑﺎﺿﺨﺎﻣﺖ 8-10 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ دﯾﻮار آﺟﺮی و ﺿﺨﺎﻣﺖ 18 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ دﯾﻮار ﺑﺘﻨﯽ و ﺿﺨﺎﻣﺖ 20 ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮ دﯾﻮار ﺳﻨﮕﯽ ﺑﺮاﺑﺮی ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺧﺎﺻﯿﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ در ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی و از ﻃﺮﻓﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﺄﺳﯿﺴﺎت ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﭘﺮﻟﯿﺖ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺧﺎﺻﯿﺖ اﺗﺼﺎﻻت ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻣﻮﺟﻮد در آن در ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻧﺴﻮز ﺑﮑﺎر ﺑﺮده ﻣﯽﺷﻮد و اﻣﺮوزه در ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺳﯿﻤﺎن ﻫﺎی ﻧﺴﻮز، ﺑﻠﻮك ﻫﺎ وآﺟﺮ ﺑﺮای ﻋﺎﯾﻖ ﮐﺎری، دﯾﮓ ﻫﺎی ﺑﺨﺎر، ﮐﻮرهﻫﺎی ﻫﻤﮕﻦ ﺳﺎزی، ﮐﻮرهﻫﺎی آﻫﻨﮕﺮی، ﮐﻮرهﻫﺎی ﻋﻤﻠﯿﺎت ﺣﺮارﺗﯽ و ﮐﻮرهﻫﺎی ذوب ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد. از اﯾﻦ ﺟﻬﺖ اﯾﻦ ﻣﺎده ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻘﺎوﻣﺖ دﯾﻮار ﺳﺒﮏ در ﺑﺮاﺑﺮ آﺗﺶ ﺳﻮزی ﻣﯽ ﺷﻮد.

ﭘﺸﻢ ﺷﯿﺸﻪ :

ﯾﮑﯽ از ﻣﺰاﯾﺎی ﭘﺸﻢ ﺷﯿﺸﻪ ﻃﻮل ﻋﻤﺮ ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎد آن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻣﻮاد اوﻟﯿﻪ آن ﯾﻌﻨﯽ ﺷﯿﺸﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﻘﺎوم اﺳﺖ. ﭘﺸﻢ ﺷﯿﺸﻪ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ وﺟﻪ دﭼﺎر ﻫﻮازدﮔﯽ ﻧﺸﺪه و اﻟﯿﺎف آن ﭘﻮدر و ﺷﺎﻣﻞ رﯾﺰش ﻧﻤﯽ ﺷﻮد.از ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﻬﻢ دﯾﮕﺮ ﭘﺸﻢ ﺷﯿﺸﻪ در قیمت بلوک سیمانی ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺣﺮارﺗﯽ آن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮐﻠﯽ ﭘﺸﻢ ﻫﺎی ﻣﻌﺪﻧﯽ از ﻟﺤﺎظ رﻓﺘﺎر در ﻣﻘﺎﺑﻞ آﺗﺶ دارای ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻣﺸﺨﺼﺎت اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی آﺗﺶ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﺳﺘﻔﺎده از رزﯾﻦ ﻓﻨﻮﻟﯿﮏ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺗﺼﺎل دﻫﻨﺪه ﭘﻠﯿﻤﺮی در ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭘﺸﻢ ﺷﯿﺸﻪ ﮐﺎرﺑﺮد اﯾﻦ ﻋﺎﯾﻖ را ﺗﺎ 300 درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﯿﮕﺮاد ﺗﻘﻠﯿﻞ داده اﺳﺖ اﻣﺎ ﻧﻮع ﺑﺪون رزﯾﻦ آن ﺗﺎ 600 درﺟﻪ

ﺳﺎﻧﺘﯿﮕﺮاد ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺣﺮارﺗﯽ دارد. اﻟﯿﺎف ﭘﺸﻢ ﺷﯿﺸﻪ دارای ﺧﺎﺻﯿﺖ ﺟﺬب ﺻﻮت ﺑﻮده و در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻋﺎﯾﻖ ﻫﺎی اﻟﯿﺎﻓﯽ راﻧﺪﻣﺎن ﺧﻮﺑﯽ دارد. رﺷﺪ ﮔﯿﺎﻫﺎن، ﻣﯿﮑﺮوب ﻫﺎ، ﻗﺎرچ و ﺑﺎﮐﺘﺮی ﻫﺎ در ﭘﺸﻢ ﺷﯿﺸﻪ اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺸﻢ ﺷﯿﺸﻪ در ﺑﺎرﮔﺰاری ﻫﺎی ﺳﻨﮕﯿﻦ و ﻓﺸﺮدﮔﯽ ﺗﺎ ﺣﺪ ﻣﺸﺨﺺ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺷﮑﻞ ﺧﺎص ﺷﺒﮑﻪ اﻟﯿﺎﻓﯽ دﭼﺎر ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﻧﺸﺪه و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺧﻮد را ﺣﻔﻆ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﺟﺪاره ﻣﯿﺎﻧﯽ :

ﺟﺪاره ﻣﯿﺎﻧﯽ اﯾﻦ دﯾﻮار، از ﺟﻨﺲ ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺎﯾﺮن اﺳﺖ. ﯾﻮﻧﻮﻟﯿﺖ ﯾﺎ ﭘﻼﺳﺘﻮﻓﻮم ﻣﺎده ای ﺳﻔﯿﺪ رﻧﮓ و ﻋﺎﯾﻖ رﻃﻮﺑﺖ و ﺻﺪا اﺳﺖ ﮐﻪ اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر ﺗﻮﺳﻂ آﻟﻤﺎن ﻧﺎزی در ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ دوم ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺖ ﭘﻞ ﻫﺎی ﺷﻨﺎور روی آب ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﻓﻮم ﭘﻠﯽ اﺳﺘﺎﯾﺮن ﯾﮑﯽ از ﻓﺮاورده ﻫﺎی ﺻﻨﺎﯾﻊ ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ ﺑﻮده و ﺷﮑﻞ ﻇﺎﻫﺮی آن از ﺑﻠﻮر ﻫﺎی رﯾﺰ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻣﺠﺎورت ﻓﺸﺎر و ﺑﺨﺎر ﻣﻨﺒﺴﻂ ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﻻﯾﻪ ﻫﺎی ﮐﻨﺎری در اﯾﻦ دﯾﻮار ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻮری ﻫﺎی ﻣﺨﺼﻮص ﺑﻪ ﻻﯾﻪ ﻣﯿﺎﻧﯽ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻘﺎوﻣﺖ و ﭼﺴﺒﻨﺪﮔﯽ ﺑﯿﻦ ﻻﯾﻪ ﻫﺎ، ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ دﯾﻮار ﭘﯿﺶ ﺳﺎﺧﺘﻪ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺿﺮﺑﻪ ﺷﮑﻨﻨﺪه ﻧﺒﻮده و دارای آوار ﻧﺒﺎﺷﺪ.

ﻣﺰاﯾﺎ :

  • -1 وزن ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻢ دﯾﻮار.
  • -2 ﻋﺎﯾﻖ ﺣﺮارﺗﯽ و ﺑﺮودﺗﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ.
  • -3 ﻋﺎﯾﻖ ﺻﻮت ﻣﻨﺎﺳﺐ.
  • -4 ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ آﺗﺶﺳﻮزی.

ﺑﺮرﺳﯽ اﻧﻮاع دﯾﻮارﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز اﯾﺮان و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ دﯾﻮار ﺑﻠﻮك ﺳﯿﻤﺎﻧﯽ ﻓﻮم دار ﻓﻮق ﺳﺒﮏ:

درﻧﻮﺷﺘﻪ زﯾﺮ دﯾﻮار ﺑﺎ آﺟﺮ ﺳﻔﺎﻟﯽ، دﯾﻮار ﺑﺎ ﺑﻠﻮك ﻟﯿﮑﺎ، دﯾﻮار ﺑﺎ ﺑﻠﻮك AAC و دﯾﻮار ﮐﻨﺎف را ﺑﺎ دﯾﻮار ﺑﻠﻮك ﺳﯿﻤﺎﻧﯽ ﻓﻮم دار ﻓﻮق ﺳﺒﮏ را ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻗﯿﻤﺖ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ آﺗﺶ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ رﻃﻮﺑﺖ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺪاﯾﺖ ﺣﺮارﺗﯽ، ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯿﺪﻫﯿﻢ .

 

ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ رﻃﻮﺑﺖ

ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ آﺗﺶ

ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺣﺮارﺗﯽ

وزن ﻧﻬﺎﯾﯽ دﯾﻮار

اﻧﻮاع دﯾﻮار

ﻣﺘﻮﺳﻂ

ﮐﻢ

./3

235

ﺳﻔﺎﻟﯽ 15 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮي

ﺧﻮب

ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ

./75

220

ﺑﻠﻮك ﻟﯿﮑﺎ 15 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮي

ﺧﻮب

ﻋﺎﻟﯽ

2/3

48

ﺑﻠﻮك ﺳﯿﻤﺎﻧﯽ ﻓﻮق ﺳﺒﮏ

ﺧﻮب

ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ

./789

106

ﺑﻠﻮك 15 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮي AAC

ﮐﻢ

ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ

./8

55

ﮐﻨﺎف 15 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮي

 

 ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه در ﺑﺎﻻ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ی ﻣﻮردی ﭼﻨﺪ ﻧﻮع از دﯾﻮارﻫﺎی ﻣﺮﺳﻮم، ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ اﺳﺘﻔﺎده از دﯾﻮارﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه از قیمت بلوک ﺳﯿﻤﺎﻧﯽ ﻓﻮم دار ﻓﻮق ﺳﺒﮏ، در ﻣﺮور زﻣﺎن ﺑﺎﻋﺚ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ در ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی ﮔﺸﺘﻪ و ﻫﻤﭽﯿﻨﻦ در ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﺮ ﻣﻔﯿﺪ ﺳﺎزه ﻧﯿﺰ ﻣﻮﺛﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ .ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺑﻮدن وزن اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ، در زﻣﺎن ﻃﺮاﺣﯽ ﻧﯿﺰ اﯾﻦ دﯾﻮار ﻣﺜﻤﺮ ﺛﻤﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻗﺎﺑﻞ ذﮐﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﻮل ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، ﻫﺪﻓﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ آن ﺗﻼﺷﯽ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﻣﯽ ﻃﻠﺒﺪ. ﺟﻬﺖ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻬﻢ، روش ﻫﺎﯾﯽ از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﮋوﻫﺸﯽ و ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن راه ﺣﻞ ﻫﺎﯾﯽ ﺟﻬﺖ ﺳﺎزﮔﺎر ﮐﺮدن ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ آﻣﻮزش ﻫﺎی ﻻزم ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﮕﺎن ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻋﻤﺮان و ﺑﺮﮔﺰاری ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻫﺎ و آﺷﻨﺎ ﮐﺮدن ﻣﻬﻨﺪﺳﺎن، ﺑﺎ آﺧﺮﯾﻦ ﺗﺤﻮﻻت ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز در راﺳﺘﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، ﻻزم ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ.

 

 

 

دانلود مقاله

مقایسه قیمت بلوک سیمانی فوم دار فوق سبک با انواع دیگر دیوارهای مرسوم​

دریافت لیست قیمت 09121459864

16 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *