بلوک سیمانی سبک امروزه به جهت دیوار چینی ساختمان ها بسیار کاربرد دارد، پس میتوان نتیجه گرفت : حتماً محاسن استفاده از بلوک سبک بسیار بسیار بیشتر از معایب آن بوده است که در چند سال اخیر یا بهتر است بگوییم در ده سال اخیر این متریال تقریباً در اکثر ساختمان ها استفاده می شود. در ادامه به جهت آشنایی با بلوک و قیمت آن با ما همراه باشید.

با مشاهده ویدیو زیر ویژگی های بلوک سیمانی مرغوب را ملاحظه بفرمایید.

تعریف اولیه بلوک سیمانی سبک

بلوک سبک از مخلوط شدن آب با پوکه معدنی و سیمان ساخته می‌شود؛ ترکیبات داخلی آن می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی پوکه داخل آن پوکه معدنی تبریز می باشد. ترکیب این عناصر سبب شده است تا متریال بسیار محکمی تولید شود که گاه به جهت دیوار چینی برج ها تا سی طبقه را دارا می باشد.

بلوک سبک یکی از مهمترین متریال ها و مصالح های ساختمانی به جهت سبک سازی ساختمان و سازه های عمودی می باشد. بلوکهای  سبک به عنوان یک از مهم ترین متریال ها برای جداسازی محیط ها کاربرد دارد.

 بلوکهای سبک کاملاً صاف می باشد و هر چقدر ضخامت جداره آن بیشتر باشد؛ مقاومت ایستایی بلوک سیمانی نیز بیشتر می شود. استفاده از بلوک های سیمانی سبک بگونه‌ای است که قسمتی که ته آن باز است در زیر قرار می گیرد؛ و قسمت کف صاف بلوکهای سبک در بالا قرار میگیرد. مقاومت بلوکهای سبک و سنگین بگونه‌ای است ؛ که در برابر زلزله لحظه و حتی نشست ساختمان کاملاً استاندارد عمل کرده و هیچ جای نگرانی برای استفاده آن برای طولانی مدت ندارد و همچنین مقاومت این سازه های بتنی قادر است که ضربه های ناشی از حمل و نقل های استاندارد و همچنین انتقال آن به جهت استفاده در طبقات را کاملاً ملاحظه نماید.

کاتالوگ بلوک سیمانی
کلیک کنید
بلوک سیمانی سبک
کلیک کنید
بلوک قائم

محاسن استفاده از بلوک سیمانی سبک

 

  1. این نوع از بلوک بسیار سبک بوده و سبب می‌شود؛ وزن مرده ساختمان بسیار کاهش یابد.
  2. متریال استفاده شده در این نوع از بلوک از نوع پوکه معدنی بوده که کاملاً بازیافت و حتی بلوکهای شکسته و یا برش خورده به جهت شیب بندی داخل ساختمان استفاده می شود.
  3. هزینه چیدمان آن و دستمزد کارگر بسیار مقرون به صرفه تر از سایر متریال ها به جهت دیوار چینی ساختمان می باشد.
  4. سرعت چیدمان دیوار با این نوع از بلوک بسیار سریع بوده و نسبت به چیدمان آجر و یا حتی سفال تقریباً سرعت ۲ الی ۴ برابری دارد.
  5. در این نوع بلوک سبک سه جداره کاملا عایق گرما و سرما بوده و همچنین این نوع از بلوک به علت داشتن یک جداره اضافه در بین دوجداره دیگر سبب می‌شود تا کاملا عایق صدا نیز باشد.
  6. تجربه مشتریان عزیز نشان داده است که مصرف گچ و خاک به جهت آستر زدن بسیار کمتر از استفاده از سفال بوده و مقرون به صرفه تر است.
  7. معمولاً در دسترس می باشد و در کمتر از ۱۲ ساعت تحویل پروژه‌ ها در تهران و کرج می شود.
  8. دارای مقاومت بسیار بالایی در زلزله ها بوده است و تجربه نشان داده است استفاده از بلوک در ساختمان سازی در پروژه های بزرگ برای انبوه سازان کمترین میزان خسارات را در زلزله داشته است همانند زلزله کرمانشاه و ساختمانهای سرپل ذهاب با بلوک دیوار چینی شده بود.
  9. به نسبت سفال و بجهت داشتن جداره تقریبی بین دو الی سه سانتی متر برای دلر کاری و زدن رول پلاک بهترین گزینه می باشد.

 

بلوک قائم

پاسخ به چند سوال مهم پیرامون بلوک سیمانی سبک

خیر؛ هیچ الزامی به جهت استفاده از بلوک سیمانی سه جداره در درون ساختمان ها نیست و شما می توانید با بلوک دوجداره نیز دیوار چینی انجام دهید. این پیشنهاد بیشتر به جهت مناطق سردسیر و برای عایق بودن گرما و سرما و همچنین صدا پیشنهاد می گردد.

 اگر بخواهیم بلوک سبک ساختمانی را به چند دسته تقسیم کنیم :  بلوک هبلکس؛ بلوک گازی ؛ بلوک سه جداره؛ بلوک دوجداره؛ بلوک سیمانی سنگین و بلوک لیکا را باید معرفی کنیم.

از مزیت های این نوع بلوک سیمانی سبک می توان به صرفه جویی در هزینه ها و انرژی و مدت اجرای کار اشاره نمود. سرعت اجرایی نصب بسیار بالایی دارد؛ و هزینه های دیوار چینی ساختمان را بسیار کم میکند.

بلوک قائم

انواع بلوک ها در ساختمان سازی

 

  1. بلوک های سیمانی
  2.  بلوک های سفالی سقفی
  3.  بلوک های سیمانی سقفی
  4.  بلوک های بتن گازی
  5.  بلوک های هبلکس
  6.  بلوک های لیکا
  7.  بلوک های پوکه معدنی
  8.  بلوک های پلی استایرن
  9.  بلوک های گچی
  10.  بلوک های سنگین
  11.  بلوک های سبک
  12.  بلوک های سقفی پلاستوفوم

ابعاد بلوک سیمانی بسته به نظر مهندسین و نقشه ساختمان ها و همچنین شرایط آب و هوایی پروژه  انتخاب می گردد. در این مقاله به طور کامل در مورد مزایا و معایب بلوک های سیمانی و هر آنچه که مربوط به بلوک های سیمانی توضیح کامل ارائه می دهیم.

بلوک قائم

استاندارد اجباری بلوک سیمانی چیست؟

شماره استاندارد مصالح ساختمانی به شماره isiri70-1 می باشد و در مورد بلوک های سیمانی توخالی دیواری در ابعاد های ۲۰ و ۱۰و ۱۵ سانتی متر و نحوه آماده سازی آنها صحبت می‌نماید؛ در این استاندارد سه نکته مهم بیان شده است.

 

  1. حجم فضای خالی بلوک نباید بیشتر از ۵۰ درصد کل حجم بلوک سیمانی سبک شود.
  2. مجموع اندازه های قسمت های خالی بلوک نباید بیشتر از از دو سوم طول بلوک باشد.
  3. ضخامت جداره یا همان گوشت کار نباید کمتر از سه سانتی متر باشد.

 

استاندارد بلوک های سبک با شماره ۷۷۸۲ نیز معروف می باشند به عنوان یکی از اصلی ترین این گزینه ها به جهت خرید انواع بلوک سیمانی سبک می باشد.

 سوال از کجا متوجه شویم کدام کارخانه استاندارد دارد؟

 در پاسخ این سوال باید بگوییم همه کارخانه های تولید بلوک های سیمانی کد مخصوص استاندارد دارند با پیامک کردن این کد به سامانه۱۰۰۰۱۵۱۷ نسبت به استاندارد بودن بلوک سیمانی تولیدی در یک کارخانه می توانید استعلام فرمایید.

بلوک سبک
بلوک قائم

انواع بلوک سیمانی با توجه به وزن

بلوک های سیمانی با توجه به وزن آنها در دو دسته تقسیم بندی می گردد:

  1.  بلوکهای سنگین
  2.  بلوکهای سبک

شماره یک)  بلوک های سنگین 

در تولید بلوک های سنگین از ماسه استفاده می گردد به همین علت چگالی بالای این بلوک سیمانی سبب افزایش وزن آن نیز شده است. جرم حجمی این بلوک های سیمانی بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد و وزن هر عدد بلوک سنگین ۲۰*۲۰*۴۰  تقریباً ۱۲ کیلوگرم می باشد؛ این نوع از بلوک های سیمانی به جهت دیوار چینی دور ساختمان کاربرد ندارد و برای دیوارهای دور باغ و یا داخل چاه ایا برای ساخت استخر ها استفاده می گردد.

بلوک های سیمانی که به صورت سنگین و با ماسه تولید می شود. همان مدل بلوک های سیمانی است که در شمال کشور بیشتر مشاهده می نمایید با این تفاوت که ابعاد آن کمی متفاوت می باشد به جهت خرید این نوع از بلوک سیمانی پیشنهاد می شود سوالات رایج مشتریان عزیز که در زیر آورده شده است را مطالعه بفرمایید. 

نحوه محاسبه تعداد بلوک  سنگین ۲۰ سانتی برای هر متر دیوار چینی چگونه است؟

 پیشنهاد ما استفاده از ربات محاسبه بلوک سنگین ۲۰ میباشد ؛ که به صورت اتوماتیک با وارد کردن ابعاد دیوار؛ تعداد بلوک سیمانی مورد استفاده و همچنین هزینه کلی خرید آن را به شما ارائه می دهند.

در زیر با ذکر یک مثال به صورت ساده نیز در مورد نحوه محاسبه تعداد بلوک سنگین ۲۰ سانتی برای یک متر دیوار بلوکی توضیح خواهیم داد.

مثال :فرض بفرمایید میخواهید زمینی را به طول ۵۰ متر با ارتفاع دو متر و ۲۰سانت دیوار چینی نمایید ؛ چه تعداد بلوک سیمانی لازم دارید و قیمت بلوک سیمانی آن چقدر میشود؟

در  ابتدای محاسبه ۵۰ متر را ضربدر ۲.۲ می نماییم ؛ حاصل ۱۱۰ متر مربع دیوار چینی می شود. عدد ۱۱۰ را در عدد ثابت ۱۳ ضرب می نماییم و به عدد ۱۴۳۰ عدد بلوک سیمانی سنگین ۲۰ سانتی میرسیم. حال کافی است با ضرب ۱۴۳۰ در قیمت روز بلوک سنگین که در فروردین ۱۴۰۲ به ازای هر قالب ۶۵۰۰ تومان می باشد به هزینه کلی آن آن یعنی نه میلیون و دویست و نود و پنج هزار تومان برسیم.

بلوک سیمانی ۲۰ ته باز
بلوک سیمانی ۲۰ ته باز (اطلاعات بیشتر)
ابعاد یلوک سیمانی دیواری
بلوک سیمانی ۲۰ بسته (اطلاعات بیشتر)
بلوک قائم

شماره ۲) بلوک سبک سیمانی

 

قسمت عمده ای از از دیوار چینی در ساختمانها و تیغه های داخلی ساختمان با همین بلوک های سبک ؛ دیوار چینی می گردد. این نوع از بلوک های سبک به عنوان بلوک پوکه ای از ریزدانه های معدنی و گاه صنعتی ساخته می شوند. بعلت وزن سبک آن و چگالی کمتر از هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب به عنوان یکی از بهترین متریال های دیوار چینی دور ساختمان کاربرد دارد.

 بلوک های سبک از پوکه معدنی ساخته می شود و دارای استاندارد ملی به شماره ۷۷۸۲ می باشد. استفاده از این نوع از بلوک های ساخته شده با پوکه معدنی تقریباً در ۸۰ درصد از ساختمان های داخل تهران و کرج مورد استفاده و کاربرد دارد.

وجه تمایز این نوع از بلوک های سبک با سفال در مقاومت بالای آن و همچنین این ضخامت جداره بلوک های سبک نسبت به سفال می باشد؛ از طرفی بلوک های تولید شده با پوکه معدنی کاملاً عایق دوجداره و سه جداره می باشد و در برابر انتقال انرژی در دو طرف دیوار به عنوان بهترین گزینه قابل استفاده می باشد.

در زیر هشت مدل رایج استفاده از بلوک های سبک و تعداد آن به جهت حمل در خاور و کامیون تک محور و کامیون جفت محور ارائه شده است. 

عیار استفاده از بتن متن در داخل بلوک های سبک نزدیک به ۴۰۰ می باشد و از مخلوط پوکه پودری ۴۰ درصد و پوکه عدسی ۶۰ درصد استفاده می شود. کاربرد بلوک های سبک بیشتر به جهت دیوارهای جانبی ساختمان می باشد در زیر به تعدادی از سوالات متداول مشتریان عزیز پاسخ خواهیم داد.

 

 

 

بلوک قائم

معرفی بلوک سیمانی سبک ۷

این نوع از بلوک سبک با عرض ۷ سانت و ارتفاع ۲۰ سانت و طول ۴۰ سانت به جهت دیوارهای داخل سرویس بهداشتی و یا انباری یا دیوار هایی کاربرد دارد. از این مدل بلوک سنگین سبک در داخل ساختمان و به جهت تیغه های داخلی استفاده نمی گردد.

ابعاد : ۷*۲۰*۴۰

وزن : ۴ کیلو گرم 

تعداد در خاور : ۱۲۰۰ عدد 

کام و زبانه : ندارد

استاندارد ملی : ندارد

بلوک قائم

معرفی بلوک سیمانی سبک ۱۰ 

این نوع از بلوک سبک که به عنوان یکی از پر مصرف ترین نوع از بلوک های پوکه ای مورد استفاده در تیغه های داخلی ساختمان می باشد و برای جداسازی اتاق ها از پذیرایی و یا سایر اجزای داخلی ساختمان کاربرد دارد. این نوع از بلوک سبک با عرض ۱۰ سانتی متر به صورت دوجداره و سه جداره تولید میگردد که بسته به نظر مهندسین ناظر و همچنین مشتریان عزیز قابل استفاده می باشد.

ابعاد : ۱۰*۲۰*۴۰

وزن : ۴.۵ کیلو گرم 

تعداد در خاور : ۱۰۰۰ عدد 

کام و زبانه :در دو مدل نرو ماده و معمولی تولید میشود

استاندارد ملی : دارد

 

بلوک قائم

معرفی بلوک سیمانی سبک ۱۵

در کنار بلوک با عرض ۱۰ سانت؛ بلوک با عرض ۱۵ سانت نیز به عنوان یکی از پر مصرف ترین متریال ها به جهت دیوار دور ساختمان می باشد. دیوار چینی دور ساختمان آن بسته به وال پست ها بادو عرض بلوک سبک ۱۵ سانت یا بلوک سبک ۲۰ سانت  در دیوار چینی می باشد. در بیشتر پروژه ها از بلوک ۱۵ سانتی سه جداره به جهت عایق سازی ساختمان در برابر سرما و یا گرمای بیرون و همچنین جلوگیری از انتقال صدا به داخل ساختمان استفاده می گردد.

ابعاد : ۱۵*۲۰*۴۰

وزن : ۵.۵ کیلو گرم 

تعداد در خاور : ۷۰۰ عدد دو جداره و ۶۰۰ عدد سه جداره

کام و زبانه :در دو مدل نرو ماده و معمولی تولید میشود

استاندارد ملی : دارد

بلوک سیمانی سه جداره
بلوک قائم

معرفی بلوک سیمانی سبک ۲۰

 همانطور که در بالا نیز اشاره شد؛ بلوک با عرض ۲۰ سانت جهت دیوار دور ساختمان استفاده می شود( البته بیشتر از بلوک با عرض ۱۵ سانت استفاده می گردد) همچنین برای دیوارهای دور آسانسور و دیوارهای پشت بام نیز از همین نوع بلوک سبک ۲۰ سانت استفاده میشود.

ابعاد : ۲۰*۲۰*۴۰

وزن : ۶ کیلو گرم 

تعداد در خاور : ۶۰۰ عدد دو جداره 

کام و زبانه :در دو مدل نرو ماده و معمولی تولید میشود.

استاندارد ملی : دارد

بلوک سیمانی ۲۰
بلوک قائم

جدول ابعاد بلوک سیمانی سبک

 

ردیف

نوع

خاور

کامیون تک 

کامیون جفت 

1

بلوک سبک 7*20*40

1200 عدد

۳۰۰۰ عدد

۴۰۰۰ عدد

2

بلوک سبک 10*20*40

1000 عدد

۲۲۰۰ عدد

۳۰۰۰ عدد

3

بلوک سبک 15*20*40

700 عدد

۱۷۰۰عدد

۲۱۰۰ عدد

4

بلوک سبک 15*20*50

600 عدد

۱۵۰۰ عدد 

۱۹۵۰ عدد

5

بلوک سبک 20*20*40

600 عدد

۱۴۰۰ عدد 

۱۸۵۰ عدد

6

بلوک سبک 10*20*40 سه جداره

800 عدد

۱۸۵۰ عدد

۲۳۰۰ عدد

7

بلوک سبک 15*20*40 سه جداره

600 عدد

۱۴۰۰ عدد

۱۷۰۰ عدد 

8

بلوک سنگین 20*20*40

400 عدد

۸۰۰ عدد 

۱۲۰۰ عدد 

 

بلوک قائم

چند سوال متداول پیرامون بلوک سبک

 

 تفاوت بلوک سبک با سفال چیست؟

 تفاوت عمده بلوک سبک با سفال در ضریب انتقال حرارت و صوت می باشد؛ محاسبات سازمان مقررات ملی ساختمان اثبات کرده است  که بلوک سیمانی سبک تقریباً ۶ برابر سفال عایق صوت و حرارت می باشد.

همچنین جداره‌های نزدیک به ۳ سانتیمتر بلوک سبک سبب انجام دلر کاری بر روی بلوک میشود و همچنین نصب کلید پریز ها را نیز راحت تر نسبت به سفال کرده است . همچنین از لحاظ صرفه اقتصادی سرعت اجرای نزدیک به دو برابری بلوک سبک نسبت به سفال سبب شده است؛ هزینه های اجرت کارگر به جهت دیوارچینی کمتر گردد و در آخر نیز  بلوک های سبک به صورت سه جداره تولید می شود؛ که کاملا عایق صدا و صوت می باشد و انتقال حرارت را در دو طرف دیوار به کمترین میزان خود رسانده است.

آیا بلوک سیمانی بعد چند سال ترک میخورد؟

 نکته قابل توجه و شاید شبهه ناک پیرامون ترک خوردن بلوک های سیمانی وجود دارد که گاه دیده شده است افرادی می گویند بلوک های سبک بعد از چند سال شروع به ترک خوردن می نماید در زیر چند نکته را پیرامون رفع شبهه ترک خوردن بلوک بیان می دارد.

استفاده از اسکلت فلزی ارتعاشات را بسیار راحت جابجا می کند و همچنین استفاده از بلوک سیمانی با ارتفاع دیوار چینی بیش از سه و نیم متر و همچنین استفاده از گچ و خاک استفاده شده با دانه های درشت و همچنین انتقال گرما و سرما در دو طرف بلوک با بیشترین حد بیش از ۱۰۰ درجه سبب ترک خوردن بلوک سیمانی و حتی سفال و حتی هر سازه دیگری میشود. پس این موضوع مختص بلوک سبک نمی باشد و اگر موارد فوق رعایت شوند ترک خوردن بلوک های سبک به صفر نزدیک می شود.

 آیا می توان از گچ و خاک بر روی بلوک سبک را حذف کرد؟

بله استفاده از بلوک های تولید شده با دستگاه پرسی و استاندارد و همچنین استفاده از بلوک های سبک با طرح اختلاط استاندارد می شود گچ و خاک بر روی دیوار را حذف کرد و مستقیماً لایه از گچ استفاده نمود.

آیا امکان شیار زنی در داخل بلوک های سبک وجود دارد؟

بله به راحتی می توان با کمک دستگاه فرز بلوک های سبک را به ابعاد مختلفی در اورد و یا به جهت شیار زنی برای تاسیسات و یا انتقال لوله های سیم های مسی استفاده نمود.

آیا در بلوک سبک از شن و ماسه استفاده می شود؟

 خیر به هیچ عنوان از چه نوع ماسه به جهت ساخت بلوک سبک استفاده نمی شود؛ زیرا وزن بلوک سبک را سنگین کرده و این سنگین شدن سبب افزایش وزن مرده ساختمان میشود. 

 

تقسیم بندی کاربرد بلوک های سیمانی

به جهت محل مصرف بلوک سیمانی به پنج دسته زیر تقسیم بندی می شود.

 

  1. بلوک نمادار
  2.  بلوک  ستونی
  3.  بلوک سقفی
  4.  بلوک تیغه ای
  5.  بلوک توکار دیواری

 

سیمان استفاده شده در بلوک های سیمانی؟

 استفاده از سیمان تیپ ۲ و یا سیمان پرتلند از کارخانه سیمان ساوه در مجتمع تولیدی بلوک سیمانی قائم رایج می باشد؛ نسبت سیمان ارائه شده و مصرف شده در داخل بلوک های سبک تقریباً ۱ به ۴ می باشد. یعنی به ازای هر ۴ پیمانه پوکه معدنی یک پیمانه سیمان تیپ ۲ مصرف می گردد.

این موضوع سبب حفظ مقاومت بلوک های سبک با رعایت وزن استاندارد آن میباشد. به عبارت دیگر می شود این پیمانه ۱ به ۴ را به پیمانه ۲ به ۴ تبدیل کرد؛ اما استفاده زیادی از سیمان آن در داخل بلوک سبک سبب سنگین شدن بلوک سبک می شود که این به صورت کلی مانع استاندارد شدن بلوک سبک و از طرفی وزن ساختمان را افزایش میدهد.

 کیفیت تولید بلوک های سبک

تمامی تولیدات مجتمع تولیدی بلوک سبک قائم بر روی باند بتنی تولید میشود؛ یعنی کف بلوک ها کاملاً صاف می باشد و از طرفی تمامی بلوک های سبک تولید شده با دستگاه تمام پرسی تولید میشود. این موضوع سبب پرس نزدیک به ۱۰۰ تنی بر روی هر بلوک میشود؛ به عبارت دیگر با این نوع از پرس ابعاد بلوک های تولید شده کاملا دقیق و یکدست تولید می شود.

وقتی می گوییم بلوک سیمانی سایزه ۲۰*۲۰*۴۰ یعنی ابعاد ارتفاع آن کاملاً دقیق و ۲۰ سانتیمتر می باشد و عرض آن نیز ۲۰ سانتی متر دقیقاً می باشد و  طول بلوک سبک دقیقاً ۴۰ سانتیمتر پرس شده است. استفاده از دستگاه های مکانیکی و مکانیزه آبیاری بلوک سبک سبب مقاوم تر شدن بلوک های سیمانی سبک و سنگین شده است این موضوع را یادآور میکنیم که بهترین حالت مقاومت بلوک ۲۸روز بعد از تولید میباشد.

 نکته مهم در دیوار چینی با بلوک سبک

 به منظور حفظ چسبندگی بلوک های سبک پیشنهاد میگردد کف بلوک های بطور مداوم مرطوب شود تا چسبند گی ملات ساخته شده با بلوک بیشتر شود.

بلوکهای استفاده شده از ابتدا دیوار شروع شده و به انتها ختم شود

 برای چیدن ارتفاع بیشتر از ۲ متر از روش مسلح کردن با میلگرد های حرارتی در داخل سوراخ های بلوک های سبک استفاده شود

 استفاده از بلوک های با عرض یک سانت ت و یکسان سبب می شود دیوار کاملاً شاقول و بدون انحنا دیوارچینی گردد.

خشک شدن بلوک های سبک

 

  1. خشک شدن به صورت طبیعی : یکی از بهترین نوع است از عمل آوری های بلوک استفاده منظم از آب پاشی به صورت مکانیزه با اتومات و همچنین استفاده از نور خورشید و باد می باشد. در این روش در زمستان ها تقریباً یک هفته زمان و در تابستان ها تقریباً سه روز زمان لازم است.
  2. خشک شدن با تاباندن گرما :در این روش بلوک ها در مقابل هیتر های بزرگ برقی قرار می گیرند و به مرور زمان خشک می شود. از این روش پیشنهاد نمی گردد زیرا رطوبت موجود در بلوک ها زود از بین میرود و سبب می شود بلوک تولید شده مرغوب نباشد.
  3.  خشک شدن به صورت اتوکلاو با بخار آب :این روش به عنوان یکی از سریع ترین عمل آوردن ها بلوک  سیمانی سبک محسوب می شود. در این روش که در یک اتاقک با کاهش و افزایش دما و رطوبت سبب می شوند بلوک های سیمانی در یک پروسه یک روزه خشک و آماده ارسال شود.
بلوک قائم
لیست قیمت بلوک سیمانی
قیمت بلوک سیمانی
بلوک قائم

7 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *